Walkshop Loowaard

November 2022

Primary school children of the Bernadetteschool in Loo, Duiven.

Terwijl uitkijktoren Panorama Fibula werd gebouwd, ben ik met basisschool kinderen van groep 5 t/m 8 van de Bernadetteschool gaan wandelen in de Loowaard. De kinderen spelen graag in dit gebied en hebben hierdoor een heel eigen, andere kennis over de Loowaard ontwikkeld, waar wij als volwassenen van kunnen leren. In lijn met de aanleiding van de uitkijktoren (een archeologische vondst) gaf ik de kinderen de opdracht om die middag zelf als archeoloog door het gebied te gaan en bij de vondsten zelf het verhaal te verzinnen. Dit verhaal hoefde niet te kloppen met de werkelijkheid, mij ging het om hun fantasie. We liepen langs de Rijn, waar op de oevers veel te vinden is uit het heden en verleden. Hoewel de kinderen dit gebied veel beter kennen dan ik, gaf deze walkshop hen toch nog nieuwe ideeën over de Loowaard. Een aantal kinderen is later nog vaker teruggegaan om hun archeologisch onderzoek voort te zetten. Foto’s van de kinderen met hun vondsten zijn bij de onthulling van het uitkijkpunt tentoongesteld en later gedoneerd aan de ouders. De kinderen leerden iets nieuws over het gebied en volwassenen leerden het gebied te bekijken door de ogen van (hun) kinderen. Ik heb de walkshop als werkvorm vertaald in een lesbrief zodat de school dit in de toekomst naar wens opnieuw kan uitvoeren.

While the Panorama Fibula lookout tower was being built, I went for a walk in the Loowaard with primary school children from groups 5 to 8 of the Bernadette School. The children love to play in this area and have developed their own, different knowledge about the Loowaard, which we as adults can learn from. In line with the inspirational source for the lookout tower (an archaeological find), I gave the children the assignment to go through the area as an archaeologist that afternoon and to make up their own story about the finds. This story did not have to match reality, I was interested in their imagination. We walked along the Rhine, where much can be found on the banks from the past and present. Although the children know this area much better than I do, this walkshop still gave them new ideas about the Loowaard. A number of children have returned several times since to continue their archaeological research. Photos of the children with their finds were exhibited at the unveiling of the lookout point and later donated to the parents. I have translated the walkshop as a working method into a lesson plan so that the school can repeat it in the future if desired.

Walkshop Loowaard

Artist-led walk in nature for local primary school children

Commissioned by Gemeente Duiven

With many thanks to the teachers, parents and children of Bernadetteschool.


Next
Next

Walkshop Wetenschapswinkel