Walkshop Wetenschapswinkel

September 2021

Scientists and project leaders at Wageningen University

De Wetenschapswinkel van de Wageningen Universiteit werkt samen met maatschappelijke organisaties door onderzoeksprojecten te organiseren die antwoord geven op hun vragen. Hun doel is om groepen in de samenleving te betrekken bij wetenschappelijk onderzoek en om samen directe, positieve verandering te creëren. Zodra een onderzoeker in een gemeenschap begint met onderzoek doen, is dat onderzoek zelf al een interventie: de onderzoeker is aanwezig, stelt vragen en zet hiermee de gemeenschap aan tot denken en soms zelfs handelen. Vanaf dat moment begint een proces waarmee een onderzoeker, nog voordat de resultaten van het onderzoek er zijn, al direct impact heeft op de gemeenschap. Het doel van deze walkshop is om onderzoekers van de Wetenschapswinkel meer bewust te laten worden van dit proces en met elkaar te bespreken hoe deze impact tot positieve verandering te laten leiden. De projectleiders doen een leerervaring op door een belevenis.

In deze walkshop vertaalde ik de manier van kijken en vragen stellen in de beeldende kunst in een werkvorm voor de projectleiders van de Wetenschapswinkel. We verzamelden in een bos op een plek waar vijf paden samenkomen. We maakten vijf subgroepen die elk een ander pad ging volgen. Elke groep werd uitgenodigd om met alle zintuigen het bos te ervaren en af en toe stil te staan bij iets dat om wat voor reden ook de aandacht trekt. Na afloop werden de waarnemingen, belevingen, emoties en inzichten uitgewisseld om vervolgens te bedenken hoe deze manier van werken het wetenschappelijke onderzoek positief kan beïnvloeden. De rode draad in de antwoorden op deze vraag was dat deze werkvorm laat inzien wat de waarde is van ruimte voor waarnemingen en indrukken die via de beleving in plaats van het rationele handelen binnen komen.

The Wageningen University Science Shop collaborates with non-profit groups in society by organizing research projects that find answers to their questions. Their goal is to empower groups in society by engaging them in scientific research and to create direct, positive change together. As soon as a researcher starts conducting research in a community, the research itself is already an intervention: the researcher is present, asks questions and thus encourages the community to think and sometimes even act. From that moment on, a process begins in which a researcher, even before the results of the research are available, already has a direct impact on the community. The aim of this walkshop is to make researchers from the Science Shop more aware of this process and to discuss with each other how this impact can lead to positive change. The project leaders gain a learning experience through an experience.

In this walkshop, I translated the way of looking and asking questions in the visual arts into a working method for the project leaders of the Science Shop. We gathered in a forest at a place where five paths converge. We made five subgroups that each followed a different path. Each group was invited to experience the forest with all their senses and occasionally to pause for something that, for whatever reason, caught their attention. Afterwards, the observations, experiences, emotions and insights were exchanged to then consider how this way of working can positively influence scientific research. The common thread in the answers to this question was that this way of working shows the value of space for observations and impressions that come in through experience instead of rational action.

Walkshop Wetenschapswinkel

2021

Artist-led walk in nature for scientists and project leaders

Commissioned by Wageningen University


Previous
Previous

Walkshop Loowaard

Next
Next

Making sense in science